Realistisch oefenen Revinge - Zweden 2006

Op zondag 3 september 2006 vertrekken een aantal bevelvoerende en manschappen van oa het Heemsteedse korps richting Zweden. In het kader van het realistisch oefenen gaat een groep uit de regio Kennemerland onderweg naar het oefencentrum in Revinge.


Waar ligt Revinge?

Hieronder zal indien mogelijk een dagelijks verslag komen te staan van de bezigheden aldaar;

Dag 1; Het vertrek vanuit Heemstede - Zondag 3 september

Vannochtend in alle vroegte zijn wij om 4.15 uur vanaf kazerne Heemstede vertrokken naar de verzamelplaats kazerne Velsen. Na ontvangst van het lunchpakket en de laatste instructies zijn wij hier om 5.15 uur in colonne vertrokken naar Sverige (Zweden). Vier tankautospuiten en vier personenbusjes met veel slaperige mensen.

Via de A1 hebben wij Nederland verlaten en hebben het tempo enigszins op de Duitse autobaan verhoogd naar aangenamere snelheden. Om de twee uur hebben we een stop gemaakt voor de nodige plas en .. pauzes. Ook het tanken van de voertuigen was hard nodig.

Via Duitsland zijn we met de veerpont naar Denemarken gevaren. De reis op de pont was enigszins woelig. Aan de overkant aangekomen zijn we doorgereden naar Kopenhagen, hier via de machtig mooie pontbrug Zweden ingereden.

Wat ons opviel was dat naarmate Zweden dichterbij kwam wij steeds minder Ikea vestigingen tegenkwamen?? Dit vraagt om nader onderzoek, wellicht tijdens onze excursie naar Ikea as. woensdag in Lund. De laatste lootjes wegen het zwaarst, met recht! Om 17.00 uur arriveerden wij in het oefencentrum Revinge. Direct na aankomst hebben we een Zweedse pasta genuttigd met gegrilled Elandenvlees (én Italiaanse Parmezaanse kaas).

Hierna diverse uitleg en instructies gekregen voor de komende week. Ook onze sleutels van de hotelkamers gekregen. Na de tas te hebben uigepakt, de hotelkamer intensief te hebben verkend is de avond vrij te besteden. Alles is prima verzorgd en goed geregeld. Hier zullen wij 5 fantastische dagen door gaan maken. Morgenochtend moeten wij 7.45 uur aantreden, 8.00 uur exact start de eerste oefening van 5 stuks.

Groetjes,

Klaas, René, Jeroen en Frits

 

Dag 2; Klaar staan voor de eerste oefening - Maandag 4 september

De dag begint vroeg, om 7.15 ontbijten. 7.45 aantreden in de kazerne en om 8.00 uur klaar staan voor de eerste oefening. Vanochtend begon wat rustiger. Eerst nog een briefing met laatste info en bekend making van het programma. De groep van Klaas en Frits zijn begonnen met de flashover container, twee varianten. De foto's spreken voor zich. Erg heftig en bijzonder om zo met vuur en vlammen te 'spelen'. Bij de flash-over container werd het Jeroen te heet onder de voeten, letterlijk en figuurlijk.

De groep van René en Jeroen mochten gelijk fors starten, Rene mocht gelijk als bevelvoerder optreden. Zonder moeite uiteraard. Wat hebben we vandaag allemaal gezien: Kelderbrand in een buizenstelsel, XTC Laboratorium, Radio-actieve besmetting met brand, binnenbranden, demonstraties. Kortom we hebben ons goed vermaakt.


Ons biologische ritme zal volgende week danig ontregeld zijn. Tussen de middag vroeg (11.45) lunchen, warme maaltijd, voor echte bikkels. Vandaag gesmoord rendierenvlees met rijst en saus. Veel sla en fruit. Vanavond was het diner ook weer goed verzorgd. Zweedse kip met toebehoren, prima! Afgesloten met een ijsje.


Het ontbreekt ons aan niks. Van avond vrij te besteden. Bijtijds naar bed om morgen weer helemaal fris en vrolijk op te staan. De oefenzwaarte zal naarmate de week vordert intenser worden.


Wordt morgen vervolgd.

Groetjes,

Klaas, Jeroen, René en Frits

 

Dag 3; Briefing? Hoelaat?? - Dinsdag 5 september 2006

Wij zijn goed begonnen. Als enigen hebben wij niet begrepen dat we exact om 7.45 uur een briefing hebben....wij waren dus te laat. Gelukkig niets belangrijks gemist. Er is geen tijd om rustig te beginnen, de dag is kort dus er direct vol tegen aan!

Klaas en Frits zijn begonnen met een brand in een ondergrondse parkeergarage en Jeroen en Rene zijn begonnen met de Flash-over container.
Beide groepen hebben vervolgens een Middelbrand in een woonhuis en een bedrijfsverzamelgebouw door gemaakt. De brand in het woonhuis was bijzonder, hier was sprake van Radioactief Materiaal.

Rene en Jeroen hebben ervaren hoe het is om een ammoniakwolk te lopen, alle vochtige delen gaan dan prikken. Jawel alle (!!) vochtige delen. Klaas en Frits hebben ervaren hoe het wederom is om een flashover te bedwingen.

Na de pauze opnieuw een Middelbrand inzet, ons beider teams waren hierbij ingezet. Dit was een vreemde ongeorganiseerde inzet, weining vuur en hitte, wel een complex gebouw om inzicht in te krijgen. Het gebouw was 90 meter diep. Hierna weer een Middelbrand waarbij Frits bevelvoerder was van de eerste Tankautospuit en Rene bevelvoerder van de tweede tankautospuit (voor intimi: Een Hennies inzet). Hier was sprake van een brand in een garagebedrijf. Uiteindelijk hebben wij vier brandhaarden bedwongen en acht slachtoffers naar buiten gehaald. Als laatste aktie was een demonstratie voor allemaal, hoe ziet een Backdraft eruit. We hoeven niks meer te zeggen, de foto's spreken voor zich.

Ook weer lekker gegeten. Tussen de middag gekookte aardappels met gebraden Hollands scharrelvarkensvlees....met sla en fruit. Vanavond hadden wij Pasta Carbonera. Was weer prima verzorgd. Door een wat matige inzet bij de Radioactieve oefening krijgen alle bevelvoerenden vanavond om 20.00 uur van de regionale gifmenger bijscholing. Leermomenten van vandaag: Eerder opstaan om op tijd bij de briefing te zijn.

Groetjes,

Je weet wel...

 

Dag 4; Smoke Divers... - Woensdag 6 september 2006

Vandaag hebben wij een nieuwe benaming voor ons vak geleerd: Smoke Divers. Zullen we onthouden. Het was weer een enerverende dag. Veel spannende, inspannende en uitdagende oefeningen doorlopen. Wat hebben we genoten. Klaas en Frits zijn begonnen met een brand in een LPG tank, wat een fik zeg. Goed om deze techniek eens te beoefenen, leermoment: tijd. Binnen 10 minuten moet zo'n tank benaderd zijn door 2 stralen lage druk. Helaas is de praktijk nog wel eens anders. Jeroen en Rene hebben dit later op de ochtend doorlopen.

Verder hebben Klaas en Frits vandaag de ammoniak oefening gedaan. Was een aparte ervaring. Het was schijnbaar niet helemaal de bedoeling dat Frits direct (!!) na buitenkomst zijn ademluchtmasker afgooide, tot grote schrik van de instructeurs, is allemaal goed afgelopen.

De insteek van de dag was met name gericht op snelheid en zeer grote hitte. Tijdens een relatief kleine oefening deze ochtend is een enkele helm veranderd in een klein gesmolten gevalletje, gelukkig niet bij ons. Wel is de kleur van de helm bij Klaas en Frits iets anders geworden door de enorme hitte. Verder heeft de ploeg van Klaas en Frits (bevelvoerder) een generator brand in een kelder bedwongen. Overal lag dieselolie, wat is dit smerig zeg!

Vanmiddag een peletons oefening. Een grote brand waarbij zogenaamd personeel van een tankautospuit tijdens een oefening niet meer uit een brandend pand kwam. Hierop zijn er meer tankautospuiten gewaarschuwd. Alle vier de tankautospuiten zijn hierbij ingezet. De 'Gooseman' was OVD. Was een zeer zware en hete oefening. Hierna hebben wij nog een demonstratie gekregen van een nieuw oefenobject gericht op het blussen van vloeistofbranden. Ons aanwezige kaderlid heeft reeds de toezegging gedaan een volgende keer onze nieuwe tanksautospuit mee te laten gaan naar Zweden met ons nieuwe blusmiddel One7.

De dag is eerder geeindigd voor een klein beetje rust. Om 18.30 zijn wij naar Lund vertrokken voor een diner in de plaatselijke herberg. Eindelijk een echte biefstuk na een paar dagen Elandenvlees. De dag dag zit er weer op. We zijn het er nu al over eens dat het erg bijzonder is om deze branden en demonstraties mee te maken. Het voetbalfeestje Zweden tegen Liechtenstein hebben we nog even meegevierd met de lokale onbekenden.

Groetjes en Oat Moarne,

Klaas, Jeroen, René en Frits

Dag 5; Zweedse eieren... - Donderdag 7 september 2006

Het vroege en snelle opstaan begint te wennen, zo ook het Zweedse ontbijt. René en Klaas blijven maar van die smerige Zweedse eieren eten. Niet te veel op letten, slecht begin van je dag. Vandaag stond in het teken van de Middelbranden en een pelotonsoefening. Beide teams hebben vandaag het clubhuis van de Hells Angels meegemaakt. Was erg heet en flink pittig. Ook allebei branden in een kraakpand. Door een efficiente aanpak was deze oefening zeer snel doorlopen. De Zweedse collega's kunnen steeds meer duidelijk maken wat het belang is van ventilatie. Dit werkt echt perfect. Verkennen, brandhaard en\of slachtoffer vinden, straal water erbij, ventileren en blussen. Door snel te ventileren krijg je prima zicht en de hitte is snel weg. Dit staat bij ons in Nederland nog in de kinderschoenen!

René en Jeroen hebben nog een brand in een meubelfabriek bedwongen (nee geen Ikea). Door de enorme hitte (!!), diverse brandwonden, is de oefening door de Zweedse instructeurs voortijdig beeindigd. Morgen zullen Klaas en Frits deze oefening doorlopen, we zijn benieuwd.

Klaas en Frits (bevelvoerder) hebben een echt fantastische inzet gehad vandaag. De melding was een auto tegen een LPG tank waarbij er brand was uitgebroken. Tijdens het aanrijden is de ploeg al voorbereid op wat mogelijk komen ging. Bij aankomst bleek dat de tank was beschadigd en dat er een enorme vuurzee rond de tank aanwezig was (zie ook de eerdere beschrijving van de oefening). In de auto die tegen de tank was aangereden zat nog een slachtoffer. De focus was eerst op het bedwingen van de vuurzee, de afsluiter dicht en de tank blijven koelen. Hierna direct het slachtoffer uit de auto en de auto weg gereden van de tank. Tijdens deze inzet (welke al vroeg was opgeschaald tot Middelbrand) werd Frits geinformeerd over een brand in de nabij gelegen garage.

Hier was ook een LPG tank aan het branden met vele harde explosies. Hier is direct bij aankomst de 2e tankautospuit op ingezet, ook de OvD was toen ter plaatse. Onder hoge druk van de OvD heeft de bevelvoerder van de eerste tankautospuit onder dekking van een straal in de garage de hoofdafsluiters dicht gezet. Hierna waren we vrij spoedig brand meester. Deze oefening was gericht op het ervaren van hectiek, paniek en maximaal inzetten op de LPG tanks. Binnen 10 minuten hadden deze kunnen exploderen. De inzet is naar aller tevredenheid goed volbracht.

De lunch was niet fantastisch. We hebben iets ondefinieerbaars te eten gekregen. Dikke soep met dingetjes, aardappels en vlees?? De pannenkoeken met jam waren beter naar binnen te werken. Na de maagvulling hebben we van de Zweedse 'Ali Chemicalie' (hij zei dat hij niet uit Irak kwam) diverse demonstraties met chemische stoffen gekregen. Hij wilde ons laten zien hoe diverse stoffen reageren op o.a. water. We hebben carbiet in werking gezien, verhitting van een spuitbus en een campinggastankje, vaste natrium, vloeibare stikstof (- 168 graden Celcius) en vloeibare zuurstof. Wij hebben ook gezien wat zuurstof (1,5 liter) uit een cilinder, welke je bij mensen thuis kan aantreffen, doet met een vuurtje. Gigantisch wat een explosie, dit wil je in de praktijk niet meemaken. Ter bescherming moesten wij allemaal ene fantastische veiligheidsbril dragen, sommige mensen werden er knapper van, zie de foto van de onbekende man met de gele jas en het rare hoedje.

Vanmiddag hebben we de dag afgesloten met een pelotons oefening. Jeroen en Rene (bevelvoerder) waren de eerste ploeg die aankwamen. De melding was een brandmelding in Huize Eufrasia, veel oud geschroeid vlees uiteindelijk. Hier weer iets nieuws geleerd: Koude rook?? Nog een raadsel maar dit gaan we nog uitzoeken, in ieder geval weten wij dat er geen echte vuurhaard aanwezig was, wellicht had het hier mee te maken. De ploeg van Klaas en Frits waren 4e tankautospuit, was vrij zinloos. We hebben uiteindelijk niks gedaan. Klaas heeft nog wel even geholpen bij een niet goed functionerende ondergrondse brandkraan, dit gaf een mooie fontein met water.

Deze keer wat minder actiefoto's. We hebben het erg druk gehad, wellicht morgen meer. Het diner was culinair verkennend. Iets wat door moest gaan voor vlees smaakte naar een opgeblazen knakworst. Het was een kruising tussen elanddarm en de kinderarm van Stier Herman. Echt iets wat je laat staan of eet met erg veel ketchup, met een kwak aardappelpuree. Dubieus maar wel lekker..... Eén en ander afgesloten met een kwak chocolade derrie met een toefje suikerloze opgeklopte room.

Oat Moarn,

En de groeten natuurlijk,

Klaas, Jeroen, René en Frits

 

Dag 6; De laatste oefeningen... - Vrijdag 8 september 2006

Al weer de laatste dag met oefeningen. Vandaag 2 pelotons oefeningen en 1 Middelbrand. Ook vandaag moesten we flink aanpoten om alles bij te houden. De dag is begonnen met een pelotonsoefening, brand in een machinefabriek. Frits was hierbij bevelvoerder van de 3e tankautospuit. Veel rook en enkele brandhaarden. Veel slachtoffers. E.e.a. verliep niet helemaal top, de coordinatie liet het een beetje afweten. Desondanks een goede oefening. Het voertuig van de ploeg van Frits heeft flink moeten werken omdat we bij aanvang een verkeerde zijde van het pand toegewezen kregen. Toen wij al helemaal klaar waren met de waterwinning en dat de twee hoge drukstralen klaar lagen moesten we direct inpakken en naar een andere plek toe. Hier hebben wij uiteindelijk een specifiek deel van het pand afgezocht en de aanwezige brand afgeblust. Rene en Jeroen waren in een ander deel van het pand bezig.

Hierna twee Middelbranden. Jeroen en Rene de brand in de LPG tank en Klaas en Frits de brand waar het gisteren zo verschrikkelijk heet was. Rene was bevelvoerder bij zijn inzet als eerste tankautospuit. Hij heeft goed zijn best gedaan, de brand was uit en de slachtoffers waren gered. Klaas en Frits hebben het ook overleefd. Het was niet zo verzengend heet als gisteren (of de inzet verliep beter?).

De lunch was aangenaam. Gewone aardappels met een gewone kippenpoot met sla en saus. Prima gegeten. De voedzame lunch was hard nodig. Na de lunch de laatste inzet, een pelotonsoefening. Er was brand in een motorenrevisiefabriek, in een voormalige boot, de MS Anita. Het voertuig van Klaas en Frits was de eerst aankomende tankautospuit. Een paar brandjes (wel erg heet) en weer veel slachtoffers.

En toen was het voorbij. Na vijf dagen keihard werken. Wij hebben deze week een nieuw oefenprogramma doorlopen. Zwaarder dan andere jaren. De instructeurs waren erg tevreden over de gehele groep. Weinig verwondingen en gekke dingen, gelukkig maar. Zo direct de eind evaluatie in de aula. Daarna ons laatste diner en nog even een gezellige avond met elkaar, de restjes opmaken. Frits en Klaas hebben nog even wat plaatselijke sieraden gekocht voor het thuisfront (red.)

Morgenochtend 6.30 ontbijten en tussen 6.45 en 7.00 vertrek weer naar Nederland. Het is mooi geweest. Het waren 5 fantastische dagen! Erg moe maar voldaan.

Groetjes,

Klaas, Jeroen, Rene en Frits

 

Dag 7; De terugreis... - Zaterdag 9 september 2006

Vanochtend vroeg opgestaan. Om 6.15 de bus ingepakt met de laatste dingen. Om 6.30 ontbeten en om 7.00 uur exact zijn wij uit Revinge vertrokken. Om 7.30 reden wij al Zweden uit via de tolbrug naar Denemarken. Rond 10.00 zijn wij aangekomen bij de pont. Deze vertrok om 10.15. Gelukkig waaide het minder waardoor de reis een stuk rustiger is verlopen.

Gedurende de reis konden we duidelijk merken dat de vijf dagen oefenen vermoeiend zijn geweest. De dagen hiervoor hadden we niet de tijd om ons te realiseren dat we moe waren, enkel dat we 's-nachts volkomen in coma lagen. Door de rust tijdens de reis terug hebben we bijna allemaal een tukje gedaan (behalve bikkel Klaas). De Toppers in Concert konden ons niet wakker houden.

Rond Bremen flink in de file gestaan. Op diverse plaatsen wat te eten gehaald. Het lunchpakket welke we 's-ochtends hadden meegekregen was erg mager, je zou er mager van worden na alle prima maaltijden gedurende de week en het lunchpakket van de heenreis. Maar ach een french hotdog op de boot om 10.15 is ook niet verkeerd.

Tegen 17.30 reden we Nederland in, hebben heerlijk gegeten bij Van der Valk in Hengelo. Een mega lap vlees in een paar minuten naar binnen gewerkt. We zijn wel een illusie armer. We hebben allemaal uitgekeken naar het metalen bakje appelmoes met kersje. Het bakje was bevorderd tot een echt bakje passend bij de borden. Helaas was er iets met het kersje aan de hand. Of deze had te lang gelegen, hadden ze de schimmel er af gehaald en er spikkeltjes opgedaan of het was een echte aardbei. Het was wel lekker.

Een van de collega's vond dat hij onvoldoende tijd had om zijn patat te eten, dit heeft hij meegekregen in een taartdoos. Kon hij er nog van smullen in de bus. Op het Rottepolderplein moesten de wegen van de voertuigen zich scheiden. Uitgeest, Heemskerk en Beverwijk reden door. Haarlem en Heemstede sloegen af. Wij hebben uiteindelijk de Driemerenweg gepakt. Tegen 20.30 waren we in de kazerne. Met hulp van Arie hebben we de spullen uitgepakt en de eerste pakken al in de wasmachine gestopt, wat was het smerig. Tegen 21.00 uur, 14 uur (!!) later, stapten we onze huizen in. Het was ons het dagje wel.

Samenvattend kunnen we terugkijken op een fantastische week. Wij hebben ernom veel geleerd, veel meegemaakt. Een enorme bagage waarmee wij veel kunnen doen in onze dagelijke brandweer praktijk, mits er iets meer gebeurd dan een automatische brandmelding door een overleden saucijzenbroodje.

Wij hopen dat u met plezier onze belevenissen heeft meegelezen de afgelopen dagen. Dit is het laatste verslag van onze reis. Hopelijk zullen de volgende collega's ook hun bevindingen bijhouden, dit zal niet eerder zijn dan voorjaar 2007.

Groetjes,

Jeroen, Klaas, René en Frits